امروز:

اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی چگونه توانستم هویت ملی-اسلامی دانش آموزانم را با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر کورش در درس مطالعات اجتماعی تقویت کنم؟

دانلود اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی چگونه توانستم هویت ملی-اسلامی دانش آموزانم را با بکارگیری از آیات قرآنی و منشور حقوق بشر کورش در درس مطالعات اجتماعی تقویت کنم؟ با فرمت ورد و قابل ویرایش در ۲۴ صفحه

فایل دانلود اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی حاضر شامل کلیه موارد مورد نیاز و فاکتورهای لازم در چارت مورد قبول آموزش و پرورش میباشد و توسط مدیر سایت طراحی گردیده است. این اقدام پژوهی کامل و شامل کلیه بخش های مورد نیاز در بخشنامه شیوه نامه معلم پژوهنده میباشد.

اقدام پژوهی چیست؟

اقدام پژوهی را به هر فعالیتی می گویند که بتواند منجر به تبدیل وضعیت موجود به وضعیت مطلوب تر شود. اقدام، محور اصلی در این نوع مقاله ها است.
 
قبل از دانلود می توانیم با هم بخشی از این اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی که به صورت رایگان قرار داده شده است را مرور می کنیم:
چکیده
متاسفانه کتب تاریخ ما بدون توجه به نیاز روز دانش آموزان ومسائل موجود در جامعه ی ایرانی تالیف شده و صرفا به شیوه ی نقل حوادث تاریخی پرداخته ودانش آموزان هم به حفظ آن ها می پردازند بدون این که تحلیلی وتفسیری انجام گیرد و به رفع مشکلات فعلی ما بپردازد. برای حل این مشکل تصمیم گرفتم دانش آموزانم را با تحلیل وتفسیر آثار تاریخی که چقدر درخودباوری وهویت ما اهمیت دارند آشنا سازم . آثار مورد مطالعه ی ما منشور حقوق بشر کورش بوده ودانش آموزان از آن ومسئله ی حقوق بشر اطلاعاتی نداشتند . برای اجرای تدریسم چند فعالیت به دانش آموزانم داده بودم تا درزمان تدریس اکثر کارها با مشارکت فردی و گروهی آنان اجرا شود پس از تهیه ی موارد خواسته شده در جلسه ی بعدی با استفاده از روش های گوناگون تدریس (ایفای نقش و اجرای نمایش نامه و پژوهش آموزی وپرسش وپاسخ وسخنرانی )پیرامون تاسیس حکومت هخامنشی و زندگی کورش وتحلیل منشور حقوق بشر کورش و واژه ی ذوالقرنین در آیات قرآنی به تدریس پرداختیم . بدین ترتیب دانش آموزان با یکی ازهویت های ملی-اسلامی که کورش مرد خردمند وعدالت گستر تاریخ جهان می باشد آشنا نموده و همچنین دانش آموزان چگونگی تحلیل متون تاریخی وآثار آن را درک نموده بودند و به این نکته پی بردند که “تاریخ معم انسان هاست .” (امام خمینی (ره). مروری گذرا به سرگذشت تاریخی تمدنهای بزرگ بشری این حقیقت را آشکار می نماید که سرآغاز انحطاط و سقوط و انقراض این تمدن ها ، ازخودبیگانگی و وادادگی در برابر مهاجمین بوده است ! حال اگراز همین منظر، به محتوای کتب درسی تاریخ بنگریم ، نگاه ما بسیار متفاوت با آنچه که هم اکنون در این حوزه دنبال می شود ، خواهد بود و بهتر متوجه خواهیم شد که در کدام جهت گام برمی داریم . یکی ازهویت های مهم ملی-اسلامی-تاریخی تاریخ ما کورش موسس حکومت هخامنشی می باشد.کورش که درقرآن کریم تحت عنوان ذوالقرنین ذکرشده (علامه طباطبایی)برای ایجادصلح وآزادی اندیشه و دین ، منشورحقوق بشررا نوشته است درحالی که امروزه بحث حقوق بشر وشکنجه انسان ها وحمله به کشورهای ممالک اسلامی از مشکلات عمده ی جوامع متمدن بشری می باشد. برای مقابله با این تهاجمات احیای هویت های ملی-اسلامی ضروری است .
کلید واژگان :
هویت ملی ،اسلامی-منشور کورش-آیات قرآنی
مقدمـه
احساس تعلق به گذشته و پیوند با هویت هایی که آدمی را به اصل و ریشه های تاریخی اش مرتبط ساخته و متصل می نماید ، حس زیبا و بسیار خوشایندی است که به انسان آرامش خاطر و اعتماد به نفس شایانی می بخشد . این که انسان بداند مهد و گاهواره نخستین او کدام است و ریشه های او درکدامین نقطه از این کره خاکی در زمین فرورفته است ، قهرمانان و الگوهای تاریخی و میهنی اش در قلب تاریخ وعصراساطیری چه کسانی بوده اند ، الگوها و اسطوره های حماسی ، تاریخی و فرهنگی ، به افراد یک ملت هویتی مشترک و یکسان می بخشد به طوری که برآیند و حاصل این هویت ، وحدت و یکپارچگی ملی در برابر بیگانگان است و به همین دلیل نباید این قهرمانان و اسطوره ها و باورهای ریشه دار را از مردم گرفت . چرا که نابودی آنها ، نابودی کلیت و یکپارچگی ملتی را به دنبال خواهد داشت .
مروری گذرا به سرگذشت تاریخی تمدنهای بزرگ بشری این حقیقت را آشکار می نماید که سرآغاز انحطاط و سقوط و انقراض این تمدن ها ، ازخودبیگانگی و وادادگی در برابر مهاجمین بوده است ! حال اگراز همین منظر، به محتوای کتب درسی مدارس بنگریم ، نگاه ما بسیار متفاوت با آنچه که هم اکنون در این حوزه دنبال می شود ، خواهد بود و بهتر متوجه خواهیم شد که در کدام جهت گام برمی داریم . وقتی کتاب تاریخ مدارس مان را ورقی می زنیم با کمال تعجب می بینیم که از آن همه قهرمانان و اسطوره های ملی و تاریخی ایران زمین تنها چند تن برایمان باقی مانده اند و تازه وقتی که دقیق تر می شویم می بینیم که همین شخصیتها نیز در این کتابها به درستی و دقت به نسل جوان معرفی نشده اند . از انسانهای مبارز و برجسته تنها شبحی برجای مانده است که هیچ شباهتی با اصل ندارد.
نگاهی به تاریخ باستان ایران زمین می افکنیم گویی که در بین شجاعان و حماسه آفرینان این قوم ، رادمردانی همچون رستم و کاوه آهنگر و فریدون و آرش کمانگیر وکورش … را نمی توان یافت تا بتوان آنان را به عنوان الگو و سرمشقی برای کودکان و نوجوانان این مرزو بوم معرفی نمود و یا مثلاً انگار نه انگار که در این کشور پادشاهی بلند آوازه مانند کوروش پا به عرصه وجود نهاده که در سایه حکمرانی مبتنی بر تساهل و همزیستی مسالمت آمیز وآزادی اندیشه وبیان ومذهب وی نیمی از کره زمین سالیان مدید در کنار هم در صلح و دوستی و آرامش زیسته اند و منشور جاودانی حقوق بشر او الگو و سرمشق جهان متمدن در همزیستی و احترام به حقوق انسانها بوده است نتیجه این نوع نگاه ، این می شود که سخاوتمندانه تمام سرمایه ها و شخصیتهای تاریخی خویش را برباد می دهیم تا به جای ما و فرزندانمان ، بیگانگان از این افتخار و مباهات بهره برده و آنها را به خویشتن منتسب نمایند . بدیهی است روزی فرزندان ما از ما خواهند پرسید که آیا براستی این تاریخ چند هزارساله تمدن نیاکانمان تا این حد مختصر و بی مقدار بوده است؟! و اصولاً آیا چنین تاریخ مختصر و بی ارزشی ، قادر خواهد بود تا آن هویت ملی مستحکم و زوال ناپذیر را در روح و جان فرزندانمان ، ایجاد نماید ؟ ما باید بدانیم که نسل جوان علاوه بر شخصیتهای دینی و مذهبی خود که الگوهایی فراتر از مرزهای ملی و میهنی می باشند ــ و تنها به ما ایرانیان تعلق ندارند ــ به الگوهایی ملی و ایرانی-اسلامی نیز نیازمندند تا بتوانند ملیت وگذشته بومی خویش را به درستی بشناسند و بر آن تکیه کنند . هر چند که در معرفی صحیح همان شخصیتها و الگوهای مذهبی نیز عاجز و ناتوان بوده ایم و اکنون فرزندان ما در وضعیتی به سر می برند که احساس پوچی و بی هویتی می کنند و ما نه تنها نتوانسته ایم هویتی اسلامی را در آنان ایجاد نماییم ؛ بلکه گذشته بومی را نیز از آنان گرفته ایم . حال چگونه و بر اساس چه منطقی انتظارداریم که این جوانان در برابر تهاجمات فرهنگی و نظامی بیگانگان بایستند و در راه صیانت ازکیان و هستی کشورشان تعصب و پایمردی از خود نشان بدهند.
بررسی هویت های ملی -اسلامی و تدریس این مسائل در کلاس درس مطالعات اجتماعی که از جمله بحث پیچیده ی حقوق بشر وقوانین مدنی که در جامعه کنونی از هر سو در معرض تیرهای سهمگین تهاجم فرهنگی ومسخ فرهنگی می باشد و نظام آموزش وپرورش ما از آن رنج می برد وتاکنون کتبی که در این زمینه تدوین شودیا تغییر محتوای کتب براساس توجه به هویت های تاریخی انجام گیرد، اقدام خاصی صورت نگرفته است.
توصیف وضع موجود( بیان مسئله )
اینجانب … مدت … سال است که در امر تدریس در رشته مطالعات اجتماعی مشغول به خدمت هستم و در حال حاضر در دبیرستان … متوسطه اول در شهرستان …. که دارای سطح علمی بالایی می باشند، مشغول به تدریس هستم.
ازجمله دروس علوم اجتماعی دوره ی متوسطه اول درس مطالعات اجتماعی می باشد که با تنگناها وچراهای متعددی مواجه می باشدکه برخی ازآنها عبارتند از:یکنواختی شدن تدریس توجه بیش از حد دبیران به نکات مهم کتاب ، یادگیری طوطی وار درس از سوی دانش آموزان، عدم توجه به فنون داستان پردازی در محتوای کتاب ، وادارنمودن دانش آموزان به حفظ سوالات ومفاهیم طرح شده ی دبیر، بی توجهی به تصاویر ونقشه های تاریخی ، درک کم دانش آموزان از اهمیت درس درزندگی شان، عدم درک زمان ومکان در درس و سوالاتی (که سال ها ذهنم را به خود مشغول می دارد ) ازقبیل: چرا ما ایرانیان در شناساندن تمدن وفرهنگ ملی- اسلامی خود به جهانیان و به ویژه دانش آموزان مان ضعیف عمل می کنیم ؟دیگر این که چرا ازآثار تاریخی ارزشمند در جریان تدریس، جهت احیای هویت های ملی –اسلامی کمتر بکارگیری می شود؟ چرا روش های نوین تدریس در درس مطالعات اجتماعی کمتر استفاده می شود؟چرا دانش آموزان از زنگ مطالعات اجتماعی لذت نمی برند؟چرا تحلیل تاریخی در کتب ما وجود ندارد؟ چرا مولفان کتب ازروش نقلی تاریخ نویسی در کتب مطالعات اجتماعی استفاده می کنند؟ چرا از تاثیر وقایع تاریخی و آثار تاریخی بر ذهن و ساختار شخصیتی دانش آموزان کمتر سخن می گویند؟ چرا معلمان تاریخ بحث هویت ملی- تاریخی واهمیت آن را در کلاس ها مطرح نمی کنند؟چرا دانش آموزان ما دهها کتب دینی-قرآنی-پرورشی را در طول دوران تحصیلشان می گذرانند باز جامعه ما دچار ناهنجاری های اخلاقی و بد حجابی وسایر مشکلات مواجه است؟


نوشته شده در : جمعه 17 آذر 1396  توسط : مهدی شهبازی.    نظرات() .

برچسب ها: اقدام پژوهی ، دبیر مطالعات ، دانش آموزان ، آیات قرآنی ،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر